PROJE YÖNETİMİ 2021 DİJİTAL ZİRVESİ İZLENİMLERİMİZ

1. “Değişen Dünyada Proje Yönetiminde Kritik İnsan Kaynakları Tavsiyelerim”

Şerif Kaynar (CEO, Head Hunter, Korn Ferry International)

2. “Proje Yönetiminde Yeni Trendler”

Moderatör: Mustafa Hafızoğlu (PMI Turkey Chapter)

Burak Uluocak (Türkiye Finans Katılım Bankası)

İmren Tımış Bosnalı (Akbank)

Mehmet Ali Albayrak (Eczacıbaşı Esan)

Emrah Ural (N11)

3. “Sosyal Ağlarda Gizli Modern Kabileler ve Influencer Pazarlaması”

İhsan Özçıtak (Yönetici Ortak, Deeper)

4.”Proje Yönetiminde Eski Trendler”

Şirin Çankaya (Owner & Director, EacanProject.Ltd)

5.”Dijital Olgunluk Yaklaşımıyla IoT Proje Yönetimi”

İbrahim Tataroğlu (IoT Projeler Koordinatörü, IAS)

6.”Değerler, Davranışlar ve Kültürel Dönüşüm”

Rana Özşeker (Managing Partner, RNA Change Management)

7.”Dijital Dönüşüm Bağlamında Dijital Olgunluk”

Halil Aksu (CEO, Digitopia)

8.”A Marriage Made in the Heaven (AI and Project Management)”

Lee R. Lambert (A Founder of PMP, VP Knowledge Transfer, Roeder Consulting

9.”Veri Bilimi Proje Serüveni ve İnsanın Dönüşümü”

Dr. Şadi Evren ŞEKER (CEO, OptiWisdom)

27 Haziran’da PMI TR tarafından 3.si gerçekleştirilen dijital zirvenin teması “İnsan Odaklı Dönüşüm” idi. Alanlarında isim yapmış ulusal ve uluslararası konuşmacıların katılımları ile proje yönetiminde dönüşüm, yeni trendler, değerlerin değişimi ve dönüşümünün bize kazandırdıkları konuşuldu.

1.DEĞİŞEN DÜNYADA PROJE YÖNETİMİNDE KRİTİK İNSAN KAYNAKLARI TAVSİYELERİM

Konuşmacı: Şerif Kaynar (CEO, Head Hunter Korn Ferry International)

“Günümüzde her pozisyonda liderlik vasfı aranıyor.” Şerif Kaynar

Proje yönetiminde liderlik konusuna dikkat çeken Şerif Kaynar başarılı bir liderde olması gereken özellikleri 12 madde halinde sıraladı. Bunlar:

  • Farklı seviyelerden bakmak
  • Analiz yapma kabiliyeti
  • Meraklı olmak
  • En kötü senaryolar bile tersine çevrilebilir
  • Hayal gücü
  • Devamlı öğrenme
  • Uzlaşmacı kişiler kazananlardır (müzakereci)
  • Dinlemek
  • Network
  • Gülmeyi ve güldürmeyi bilmek gerek
  • Çeşitliliğe dikkat etmek
  • Etik

Kaynar, liderlerin yapması gereken 3 şey olarak:

  • Egosu küçülmeli
  • Bilgiyi paylaşmalı
  • Sürekli öğrenmesi ve kendini eğitmesi lazım. Diye belirtti.

2.PROJE YÖNETİMİNDE YENİ TRENDLER

Moderatör: Mustafa Hafızoğlu (PMI Turkey Chapter)
Konuşmacı: Dr. Burak Uluocak (Türkiye Finans Katılım Bankası)
Konuşmacı: İmren Tımış Bosnalı (Akbank)
Konuşmacı: Mehmet Ali Albayrak (Eczacıbaşı Esan)
Konuşmacı: Emrah Ural (N11)

İrem Tımış Bosnalı, proje yönetimindeki trendler başlığı altında “Pandemi, uzaktan çalışma tüm iş yapış şekillerimizi değiştirdi. Sektörde en büyük değişim, dönüşüm “agile” olma yolunda var. Agile kaçınılmazdır! Dünyada da agile çalışma prensiplerinin insanların ve kurumların önünü çok açacak bir yöntem olduğuna inanıyorum. Müşteriyle iç içeyiz artık, bir hayal ortaklığına gittik. Portföyden, kullanıcıya kadar en kıymetli kısmı sorup anladığımızda değer oluştu. İş öncelikleri çok hızlı değişiyor. Sürekli planlama daha önem kazandı. Geçmişte sesi yüksek çıkan öne geçerdi, bugün, öne çıkan değer ve bu değerin ölçümlemesi, Proje sonrasında da değer ölçümlerine devam ederek, portföy değerinin peşine düşüyoruz. “Vurgularını yaptı. Bu anlamda bakıldığında daha fazla değer odaklı bir proje yönetimi felsefesine doğru gittiğimizi görüyoruz.

Banka olarak agile dönüşümle ilgili büyük adımlar attıklarını belirten Bosnalı, bu dönüşümün sağladığı faydaları rakamlarla ifade ederek

“markete çıkışta %35 hızımızda değişim yaşadık, çalışan memnuniyetini %40 artırdık, üretim kapasitemizi 2 katına çıkardık”

diye belirtti. Bosnalı, proje yönetiminde en önemli trend proje yönetimi kavramının biraz daha genişleyerek değişmesi olarak belirtti. Bu bağlamda günümüzde de önemi her geçen gün artan çevik yaklaşımların önümüzdeki yıllarda da artarak kullanılacağını ön görebiliriz.

Projelerde başarı konusuna bakıldığında; Dr. Burak Uluocak (Türkiye Finans Katılım Bankası) “Aslında yeni trend dediğimiz çoğu konu o kadar da yeni değil. Evden çalışma, uzaktan çalışma kavramları da aslında yeni değil. Çağımızın farkı olacak olan çok hızlı oluyor. Bu hızla değişime adapte olabilmek “çevik”, “design thinking”, “product ownership” gibi kavramlar önemli. Bunlara adapte olamadığımızda projelerimizde başarılı olamayız.” İfadeleri ile değişen dünyaya hızla adapte olmanın önemine değindi.

Emrah Ural, “Esneklik bizim önceliklerimiz arasında ilk sırada yer alıyor. Hibrid bizim için olmazsa olmaz. Kimi projemiz tamamen şelale, kimisi tamamen çevik, kimisi aralarda, bunu uyarlamaya dikkat ediyoruz.” Esneklik, dinamizim, atik davranma söz konusu olduğunda çevik yaklaşımlar ile beraber hibrid yöntemlerin de önem kazandığını görüyoruz.

Mehmet Ali Albayrak, “Yeni trendler aslında 10-15 yıllık geçmişi olan konular, pandemi bunların hızlandırılmasına sebebiyet verdi. Agile yönetimi bir proje yönetimi metodolojisi olarak değil kültürel değişim olarak görüyorum. Günümüz dünyasındaki belirsizliği yönetmeniz ve esnek olabilmeniz için agile kültüre geçmeniz gerekiyor.  Proje yönetirken proje kapsamı doğrultusunda hibrid modellerle devam edilebilir.” Yapılan bir çalışmada Dijitalleşme ile beraber proje yönetiminde bazı yetkinlikler dijital tarafa kayacak gibi 2030’a kadar proje planlaması ile ilgili kalemlerin %80 oranında AI ile yapılabileceğini öngörülüyor. Bu bağlamda yapay zekanın proje yönetimi kapsamında yerinin giderek artacağını söyleyebiliriz.

Panelden öne çıkan noktalardan bazıları:

Mehmet Ali Albayrak (Eczacıbaşı Esan) “PMO connecting people!”

İrem Tımış Bosnalı (Akbank) “Desibel değil, değer yönetimi!”

Dr. Burak Uluocak (Türkiye Finans Katılım Bankası) “Deming: problemlerin %100’ü iletişimsizlikten!”

İrem Tımış Bosnalı (Akbank) “PMO’suz 5 duyuyu kaybetmiş olursunuz. “

Emrah Ural (N11) “PMO’suz Şirketler yönlerini kaybeder.”

3.SOSYAL AĞLARDA GİZLİ MODERN KABİLELER VE INFLUENCER PAZARLAMASI

Konuşmacı: İhsan Özçıtak (Yönetici Ortak, Deeper)

İhsan Özçıtak, “Türümüzün avcı-toplayıcı zamanda elde ettiği yetenekler, kültür, zihin gelişimi davranışları bugün modern toplumda yaşadığını, yaşattığını söyleyebiliriz. Hadza kabilesi ile Harvard Üniversitesi öğrenci yurtlarındaki öğrenciler ile yapılan sosyal ağ deneyimi çalışması incelendiğinde öğrencilerin sosyal ağ haritası ile “ilkel” Hadza’lıların sosyal ağ haritası istatiksel olarak birebir aynı. Sosyal ağ yapımız geçmişten günümüze çok değişmiş değil. “ insanın sosyal ağ haritasını geçmişten günümüze değerlendirmesini anlattı.

Özçıtak, insanların çok iyi taklitçiler olduğunu ve öğrenilmesi gerekenin aslında etrafımızdaki insanların davranışlarını taklit etmek olduğunu belirtti. İnsanların birbirlerini etkilediğini, birbirine benzeyen insanların gruplaştığını, birbirine benzemeyenlerin ise birbirlerinden uzak durduğunu ve dışardan gelen etkilerin de davranışları değiştirebileceğinden bahseden Özçıtak “Sosyal ağlarda insanların nasıl gruplaştığına bakıp o grubun temel özellikleri üzerinden çok detaylı tahminlerde bulunma şansımız var.” Diye belirtti.

Bu bilgilerden yola çıkarak ve sosyal ağlarda yapılan araştırmalar ile şunu söyleyebiliriz ki; “influencer” pazarlamasında ürün veya hizmeti tanıtacak kişilerin etkilediği çevre dikkate alınmalı ve seçimler bu yönde yapılmalıdır.

4.PROJE YÖNETİMİNDE ESKİ TRENLER

Konuşmacı: Şirin Çankaya (Owner & Director, EacanProject.Ltd)

Şirin Çankaya, proje yönetimindeki eski trendler başlığı altında proje yönetimi ile ilgili geçmişten günümüze yaşanan süreçleri özetlediği sunumunda “Geleceği planlarken yapmamız gereken şeylerden biri geçmiş projelere bakmak, öğrenilmiş dersleri gözden geçirmek.” Diye belirtti.

Winston Churcill “Ne kadar geri bakabilirseniz, o kadar ileri bakabilirsiniz.” Bu sözden yola çıkarak Çankaya, genel olarak geçmiş yıllarda (10-15 yıllık bir zaman diliminde) neler oldu, Türkiye’de proje yönetimi nereden nereye geldi, ne tür hatalar yapıldı, bugün hangilerini düzeltemeye çalıştık sorularına yanıt verdi.

Çankaya, yakın gelecekte proje yönetiminde ihtiyacımız olan nitelikleri aşağıdaki gibi özetledi:

  1. “Bir proje yönetici bizim personelimiz olmak zorunda değil. Benzer projeler yönetmiş alanında, yetkin proje yöneticilerini kiraladığımız bir proje yönetim sistemi olmasını gerek.”
  2. “Sertifikasyonları zorlaştırarak, uygulama, kurumlara sunum yapılması gibi özellikler eklenerek öneminin arttırılması gerek.”
  3. “Proje yöneticisinin başarısızlıklarını da sahiplenmesi ve hikayesini anlatan insanlar olması gerek.”
  4. “Bütün dünyanın değişime ihtiyacı olduğu açık; insan hakları, kadın hakları, hayvan hakları, azınlık hakları, çevre hakları vs. bu anlamda söyleyecek sözü olan proje yöneticine ihtiyacımız var. “

5.DİJİTAL OLGUNLUK YAKLAŞIMI İLE IOT PROJE YÖNETİMİ

Konuşmacı: İbrahim Tataroğlu (IoT Projeler Koordinatörü, IAS)

İbrahim Tataroğlu, “Dünyada dijital dönüşümün özellikle otomotiv, lojistik, enerji, tele iletişim, medya, madencilik, kimya gibi birçok sektörde artık ana gündem maddesi olduğunu biliyoruz. Bu nedenle bu dijital dönüşüm yatırımlarının dünya ekonomisine özellikle bu sektörlerde odaklanmış olmak üzere 30 trilyon dolar civarı net fayda getireceği tahmin ediliyor ve nesnelerin interneti teknolojisinde yine 2025 yılı itibari ile yaratacağı ekonomik değerin yıllık 4-11 trilyon dolar arasında bir miktara ulaşması bekleniyor.” İfadeleri ile dijital dönüşümün getireceği finansal potansiyel faydaları belirtti.

Tataroğlu; ölçeklendirmek için de analiz araçları oluşturmak ve bir yol haritası çıkarmak için bir proje yönetim metodolojisi inşa etmek ihtiyacı doğduğunu ifade etti. Kobi ölçeğindeki işletmelerin dijital dönüşüm ihtiyaçlarını ortaya çıkarmak ve bir yol haritası oluşturmak için firma olarak bir araç geliştirdiklerini ve bunu aracı geliştirirken dünyada birçok farklı örneği incelediklerini ve ayrıca Boğaziçi Üniversitesi’nin kobiler için yapmış olduğu analiz sonucu geliştirilen ve D3 ismi verilen dijital dönüşüm değerlendirme aracından faydalandıklarını ifade etti.

Tataroğlu, ülkemizde Tübitak’ın 1000 farklı işletmede yaptığı araştırma raporuna göre olgunluk seviyemiz 4 üzerinden 2 ile 3 arasında olduğu bilgisini paylaştı.

6.DEĞERLER, DAVRANIŞLAR VE KÜLTÜREL DÖNÜŞÜM

Konuşmacı: Rana Özşeker (Managing Partner, RNA Change Management)

Rana Özşeker, dönüşüm ve değişim kavramlarından bahsederken bu iki kavramın aslında birbirinden farklı olduğun altını çizdi.

2014 yılında UCL’de yapılan bir araştırmaya göre davranış değişikliği 64 gün ile 628 gün arasında değişen bir süre istediğini belirten Özşeker, kültürel değişim ya da dönüşüm projeleri için ortalama bir yıl gibi bir sürenin gerektiğini belirtti.

Şirketimizde bir kültürü değiştirmek istediğimizde sadece davranışları değiştirmek ve değerlere dokunmakla değil aynı zamanda süreçlerde de alttaki değerleri, bilinçsizce yaşadığımız ön yargıları ve algı yanılsamalarını teşhis edip onları ortadan kaldırmak gerektiğini belirtirken

“Ama insanlardakini bu kadar kolay teşhis edemiyorsunuz ve insana dokunmadığınız hiçbir değişimde başarıya ulaşamıyorsunuz. “

Diye belirtti.

Özşeker, “Kurumsal değişim ve dönüşüm projelerinde bireylere dönmek gerekiyor. Kurumlar yaşayan organizmalar değiller; onun davranışı, onun değerleri onun inançları, onun tutumu, olamaz. Kurumun değeri, kurumun algısı ve imajı kurumu meydana getiren bireylerin, o kurumun dışardaki yüzü olan liderlerin ve o kuruma damgasını vurmuş olan gayri resmi liderlerin dışarıya yansıttıklarıdır. Bu anlamda kurumsal bir değişim veya dönüşüm için bireylere dönmek ve onlarda değişiklikler yapmak gerekiyor.” Kurumsal değişim ve dönüşümün bireyler özelinde yapılması gerektiğine dikkat çekti.

Özşeker, kurumsal değişim ve dönüşüm projelerinde değerlere çok fazla dokunmadıklarını genellikle davranışta kalmak istediklerini çünkü değere dokunmanın zor olduğundan ve aslında kurum için önemli olanın da bizlerin davranışları olduğundan bahsetti.

Özşeker

“Ama bir kültürün sürdürülebilir olmasını istiyorsak tabi ki o noktada bu süreyi bu zorluğu göze alıp değerlere de dokunabilecek şekilde projelerimizde zaman ve bütçe ayırmayı bilmek lazım.”

Diye ekledi.

7.DİJİTAL DÖNÜŞÜM BAĞLAMINDA DİJİTAL OLGUNLUK

Konuşmacı: Halil Aksu (CEO, Digitopia)

Halil Aksu, bugün nerede olduğumuzu tanımlayabilmek için geçmişten günümüze gelen devrimleri (tarım devrimi, bilim devrimi, sanayi devrimi, elektrik devrimi, bilgi devrimi) kısaca hatırlattı.

İnsan nüfusu artışı, pandeminin yaratmış olduğu ekonomik durum, son 40 yıla bakacak olursak bilgisayarların yaygınlaşması, nesnelerin interneti, bant genişliği yaygınlaşması ve ürettiğimiz veri miktarındaki artış ile dijital dönüşümün her yerde olduğuna dikkat çekti. Bunu fırsat olarak görenler bundan yararlanabilecekken bunu tehdit, zorluk olarak görenler yolda kalacaklar, zorlanacaklar diye ekledi.

Getir ve Trendyol’un kısa sürede Türkiye’deki Tüpraş, THY, Koç Holding, Türk Telekom ve Turkcell’den daha değerli şirketler haline geldiği ve 10 yıl içinde Tesla sadece bir fikirden dünyanın en değerli otomobil markası haline dönüştüğü örneklerini verdi.

Aksu, “Bu anlamda dijital dönüşüm ve devrimlerin devam edeceği kesin. Burada nasıl yer alacağımıza bakmak lazım. “Her şeyin internete bağlı olacağını ve her şeyin yapay zekâ ile daha akıllı hale geleceğini belirtti.

Aksu dijital dönüşümü hayatın her boyutunun dijital yetkinlikler kullanarak yeniden hayal edilmesi ve sürdürülebilir başarı için yeniden hayal edilmesi olarak tanımladı.

Aksu’nun konuşmasından;

“Dijital dönüşüm sadece bir araç asıl amaç sürdürülebilir başarıdır.”

“Sadece dijital teknolojiler kelimesini kullanmıyoruz dijital yetkinlikler kelimesini kullanıyoruz.”

“Proje yönetimi, çevik çalışma şekli, tasarım odaklı düşünce vb bunlar da dijital kabiliyetlerdir bir nevi. “

“Kitap okuma şeklimiz, müzik dinleme şeklimiz, film izleme şeklimiz, ödeme şeklimiz, yemek siparişi verme şeklimiz dijitalleşti. Bazı sektörleri dijitalleştirdik; sigortacılık, bankacılık, lojistik şirketleri vb.”

“Dijital dönüşüm bir opsiyon değil. “

8.A MARRIAGE MADE IN THE HEAVEN (AI AND PROJECT MAGAGEMENT)

Konuşmacı: Lee R. Lambert (A Founder of PMP, VP Knowledge Transfer, Roeder Consulting)

Lee R. Lambert, özellikle yapay zekâ vurgusunda bulunarak yapay zekanın, daha iyi, daha bilgiye dayalı, daha hızlı, daha güçlü kararlar almamızı sağlayarak projeye uygulama imkanımızı arttırdığından bahsetti.

Günümüzde bilgi elde etmek ve bunu işlemek kolayken asıl sorunumuzun çok fazla miktarda veri olması ve bu verileri nasıl kullanacağımız ile ilgili olduğunu görüyoruz. Proje yönetiminde karar desteği olarak kullanılacak verilerin tespit ve analizi yapay zekâ ile mümkün. Günümüzde artık proje yönetiminin nasıl yapılacağı biliniyor fakat bilgi dağılımının nasıl yapılacağını çok iyi tespit etmemiz gerekli. Verilerin proje destek bilgisine dönüştürülmesi konusunun aslında risk yönetimi çatısı altında değerlendirilmesi gerektiğini belirten Lambert, proje yönetimi dünyasında pozitif risk konseptini devreye sokmamız gerektiğini ekledi. Bu anlamda yapay zekayı kullanarak olası riskleri tahmin etme ve buna göre bir plan çizmemiz mümkün.

Lambert, çevik yöntemlerin kullanılmasının projelerde değişikliklerin etkisini azalttığını belirtti. Bu çok faydalı da olsa öngörünün yerine geçmediğinin altını çizen Lambert, çevik yöntemlerin bir ek değer yarattığını ve farklı kapasiteler kazandırdığını ekledi.

Lambert

“1960-70lerde proje yönetimi ile ilgili eğer karar destek bilgisini çok sağlam şekilde kurabilseydik, çok daha farklı bir yerde olurduk şimdi. Yapay zekâ ile yapılacak olan şey aslında yönetim konusunda proaktif olmak, reaktif değil.”

Dedi.

9.VERİ BİLİMİ VE PROJE SERÜVENİ VE İNSANSIN DÖNÜŞÜMÜ

Konuşmacı: Prof. Dr. Şadi Evren ŞEKER (CEO, OptiWisdom)

Prof. Dr. Evren Şeker, T şeklinde insanın özellikleri olarak herhangi bir çalışma alanında derinlemesine çalışma veya yatayda genellemesine genel bir çalışma olarak düşünülebileceğini belirtiyor.

Bu anlamda bakıldığında veri biliminde de bu iki boyutta çalışmanın mümkün olduğundan bahseden Şeker, insan ile yapay zekâ ayrımındaki bazı kavramları açıklıyor;

Nedensellik (causation) İlişkisellik (correlation)
Bilgelik (wisdom) knowledge
Rounded (yuvarlak) Cornered (köşeli)
İrrational (irrasyonel) Rational (rasyonel)
Context (bağlam) Content (içerik)
Teleological (tümden gelim) Deontological (tüme varım)

Şeker dünyadaki dönüşümün yapay zekada da olduğunu ve bu anlamda nesillerden bahsedeceğimizi belirtti.  90’ların sonuna doğru herkesin kod yazdığı ve yapay zekâ projelerinin programlandığı evre 1. Nesil olarak tanımlanırken şu anda içinde bulunduğumuz daha çok hazır araçların kullanıldığı 2. Nesilden 3. Nesile doğru bir geçişte olduğumuzu belirtti.

Şeker

“3. Nesilde sorumluluk sahibi yapay zekadan bahsediyoruz. Bir yapay zekanın sorumluluk sahibi olması için 5 tane temel kavram var; otomatik makine öğrenmesi (AutoML), açıklanabilir yapay zekâ (explained AI, XAI), adaptif öğrenme (adaptable), etkileşim (interactiveness), şeffaf modeller (transparency).”

Diye belirtti.

Yapay zekanın bilgisayar olan her yere gireceğini belirten Şeker, “İnsan aslında nasıl t şeklinde bir insansa veri bilimi, yapay zekâ uygulamaları da t şeklinde bir yapıya sahip yani biz bu yapay zekâ çalışmalarında derinleştikçe yeni araçlar kazanıyor ve bu araçlar bir anda binlerce problemin çözümü için kullanılabilir hale geliyor ve biz yeni problemlerle karşılaştıkça bu problemlerden öğrendiğimiz bilgileri de yeni uygulama alanları icat edebiliyoruz. “

Şeker, bu yeni başlayan süreçte bizi dönüştürdüğü noktada olaylara artık farklı baktığımızı ve elimizdeki araçların değiştiğini ve b sayede dünyaya farklı bakma imkanına sahip olduğumuzu vurguladı.

Deniz TOKYAY



EnglishTürkçe